La enseñanza de la subordinación en el nivel secundario

un recorrido por su abordaje en manuales escolares

Authors

  • Lysia Bengochea Schmorantz Universidad Nacional de Rosario. Rosario; Santa Fe; Argentina.
  • Agustina Petetta Universidad Nacional de Rosario. Rosario; Santa Fe; Argentina.

Keywords:

subordination, secondary school, scholar books, grammar

Abstract

This article takes as a starting point the teaching of the language and the way that this area is approached in secondary schools based on the analysis of official documents; for, then, focus specifically on the treatment of the subordination in scholar books and on the value given to the grammar in the subject’s contents. It’s known that actually, in the teaching of Language, predominates the communicative approach, which assigns to the grammar an accessory place in relation to the textual production and comprehension. Because of that, it’s possible to note that the scholar books don’t propose an articulation between these contents and the others and they don’t dedicate much space to their theoretical and, consequently, practical explanation. This can be noticed in the concrete case of the subordinate clauses

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lysia Bengochea Schmorantz, Universidad Nacional de Rosario. Rosario; Santa Fe; Argentina.

Profesora en Letras por la Universidad Nacional de Rosario y desde 2017 participa en la cátedra de Lengua Española III, primero en calidad de ayudante alumna y actualmente como adscripta con el proyecto de investigación La subordinación en la enseñanza de español como lengua extranjera: las dificultades presentadas por estudiantes brasileños. Es Experta en Docencia Especializada en Español como Lengua Extranjera por la Universidad de Salamanca. Actualmente cursa el Doctorado en Lingüística y Lenguas en la UNR. Se desempeña como docente en el Nivel Secundario y como profesora de español como lengua extranjera en institutos privados

Agustina Petetta, Universidad Nacional de Rosario. Rosario; Santa Fe; Argentina.

†Profesora en Letras por la Universidad Nacional de Rosario y desde 2017 participa en la cátedra de Lengua Española III, primero en calidad de ayudante alumna y actualmente como adscripta con el proyecto de investigación La subordinación en la enseñanza de español como lengua extranjera: las dificultades presentadas por estudiantes brasileños. Es Experta en Docencia Especializada en Español como Lengua Extranjera por la Universidad de Salamanca. Actualmente cursa el Doctorado en Lingüística y Lenguas en la UNR. Se desempeña como docente en el Nivel Secundario y como profesora de español como lengua extranjera en institutos privados

Published

2023-12-21

Issue

Section

Colaboración